شاخصه های رئیس جمهور مطلوب (شاخصه دوم: جهادگر وانقلابی)

شناسه نوشته : 29956

1400/02/07

تعداد بازدید : 120

شاخصه های رئیس جمهور مطلوب (شاخصه دوم: جهادگر وانقلابی)

 

 

 

شاخصه های رئیس جمهور مطلوب (قسمت دوم)

 

 

شاخصه دوم: جهادگروانقلابی

موضوعات فرعي:

١. انقلابی گری

 ٢. جهادگری

 

 احکام:

جهاد یکی از مهم ترین ارکان دینی است و وجوب آن از ضروریات دین مبین اسلام به شمار می رود و بر دو قسم است:

۱، ابتدایی: آن است که برای برداشتن موانع دعوت به اسلام انجام شود و سپاه اسلام بدون آن که حمله ای از سوی دشمن شده باشد با هدف از بین بردن موانع تبلیغ اسلام و برداشتن موانع مسلمان شدن سرزمین های دیگر و گسترش اسلام و اعلای کلمه حق و برپایی شعایر دینی و هدایت کفار و مشرکان و برانداختن شرک و بت پرستی به جنگ و جهاد بپردازند. در حقیقت هدف از جهاد ابتدایی کشورگشایی نیست، بلکه دفاع از حقوق فطری ملت هایی است که توسط قدرت های کفروشرک و استکبار از خداپرستی و توحید و عدالت محروم شده اند.

٢. دفاعی: آن است که به عنوان دفاع و جلوگیری از تجاوز دشمن انجام گیرد و زمانی است که دشمن به سرزمین های مسلمانان و مرز و بوم آنها هجوم آورد و قصد تسلط سیاسی یا نظامی با فرهنگی با اقتصادی نسبت به آنان داشته باشد. (Khamenei.ir)

 

آیات و روایات:

وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا؛

«خدا کسانی را که با اموال و جان هایشان جهاد می کنند به مقام و مرتبه ای بزرگ بر خانه نشینان برتری بخشیده است» (نساء/۹۵)

 )ما هم در انتخابات مجاهدان را بر ترسوها و محافظه کاران برتری بدهیم(

مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ؛

«محمد نا، فرستاده خداست و کسانی که با او هستند بر کافران سرسخت و در میان خودشان با یکدیگر مهربانند» )فتح / ۲۹(

 (کسی را انتخاب کنیم که با دشمنان سرسخت است و با مردم خودش مهربان )

حضرت علی (علیه السلام) : وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الْجِهَادِ بِأَمْوَالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ أَلْسِنَتِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ؛

«از خدا بترسید و با مال و جان و زیان خود در راه خدا مجاهدت نمائید.» (نهج البلاغه، نامه 49)

امام جعفر صادق(علیه السلام) : فمَن تَركَ الجِهادَ ألْبسَهُ اللّه ُ ذُلاًّ في نفسِهِ، و فَقْرا في مَعيشَتِهِ، و مَحْقا في دِينهِ؛

«هرکسی از شرکت در جهاد شانه خالی کند خداوند لباس فقر ومذلت در معیشت و از دست دادن دین و ایمان را بر تن او خواهد پوشاند.» (ثواب الاعمال، ص ۲۱)

(برخی گمان می کنند اگر جهادی و انقلابی بودن را ترک کنند دنیای خوبی خواهند داشت؛ درحالی که به فرموده امام صادق لا اگر روحیه جهادی را ترک کنیم دچار ذلت خواهیم)

حضرت علی (علیه السلام): إنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللّه ُ لِخاصَّةِ أوليائِهِ ؛

«در راه خدا دری است از درهای بهشت که خداوند آن را تنها برای اولیای خاص خودش باز گذاشته است. »(نهج البلاغه، خطبه ۲۷)

 

گریز انتخاباتی:

یکی از شاخصه های مدیریت جهادی ، برای خدا کار کردن، بدون توقع و منت گذاردن و مثل سردار حاج قاسم سلیمانی دلسوزانه و از روی مهر و محبت تلاش کردن است، به کسانی که اینچنین هستند باید رای داد.

بسیجی بودن و نظامی بودن همان مجاهدبودن در لسان قرآن و روایات است. قرآن کریم مجاهد بودن را مایه افتخار دانسته و مجاهدان را از سایر مردم برتر دانسته است، ولی دشمن چون از مجاهدین می ترسد، نمی خواهد آن ها مسئولیت مهمی چون ریاست جمهوری را به عهده بگیرند. ما اصرار بر نظامی بودن یا پاسدار بودن نداریم؛ ولی اصرار داریم رئیس جمهوری مجاهد داشته باشیم چه با لباس روحانیت با سابقه پاسداری و چه بدون آن. آنچه مهم است داشتن روحیه جهادی و انقلابی است.

 

در محضر ولايت:

رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای(مد ظله العالی):

1.     باید مدیریت جهادی را در دیوان سالاری های فرسوده ترجیح بدهیم؛ این یکی از اولویت های ما است، اصرار بر مدیریت جهادی، مسئولین کشور در قوه مجریه، در قوه قضائیه، در بخش های مختلف، مدیریت جهادی را دنبال کنند. مدیریت جهادی به معنای بی انضباطی نیست؛ پرکاری، با تدبیر حرکت کردن، شب وروز نشناختن و دنبال کار را گرفتن، این معنای مدیریت جهادی است. (29/11/1396)

2.     ما جزبا کار جهادی و کار انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم. در همه بخش ها، کمربسته بودن مثل یک جهادگر لازم است؛ این اگر بود، کارها راه می افتد،،، کار انقلابی یعنی آن کسانی که ض وابط را تعیین می کنند، بیابند راه ها را کوتاه کنند؛ راه های میانبر بگذارند جلوی پای مردم، جلوی پای کارآفرین، جلوی پای کسی که می خواهد خدمت بكندا کارهای لازم این ها است، مسئولین دامن هنت به کمر بزنند و واقعا کار کنند. (10/2/1396)

3.     اگر مدیریت جهادی با همان کار و تلاش بانيت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاکم باشد، مشکلات کشور، در شرایط کنونی فشارهای خباثت آمیز قدرت های جهانی و در شرایط دیگر، قابل حل است و کشور حرکت رو به جلو را ادامه خواهد داد. (24/9/1399)

4.     مدیریت شجاعانه ، امیدوارانه، جهادی، با اشراف میدانی بر مشکلات؛ خیلی از مشکلات را حل می کند، در اتاق اداره و مدیریت و پشت میز نمی شود فهمید، باید رفت در صحنه، در عرصه، با مشکلات را بتوان لمس کرد.(24/2/1398)

5.      استفاده از این ظرفیت ها احتیاج به معجزه ندارد بلکه مدیریتی قوی، دارای احساس مسئولیت، ضد فساد و دارای برنامه جامع اقتصادی می خواهد .(1/1/1400)

6.     برای شکوفایی اقتصاد کشور، به کاری احتیاج داریم که هم مجاهدانه باشد، هم عالمانه باشد، با تنبلی، با بی حالی، کم انگیزگی، مسئله اقتصاد کشور حل نخواهد شد. کار جهادی باید انجام بگیرد... کار جهادی یعنی کاری که هم در آن تلاش هست، خستگی ناپذیری هست، هم اخلاص هست؛ {یعنی} انسان می فهمد که برای خودش، برای پرکردن کیسه خودش کار نمی کند، دارد برای مردم کار می کند، برای خدا کار می کند، این ها بنشینند کار کنند؛ اقتصاد کشور قطع شکوفایی پیدا خواهد کرد. (1/1/1398)

 

پاسخ به شبهات:

       امام خمینی(ره) ، در ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ در جمع مسئولین و مردم، ضمن مطالب مبسوطی فرمودند: «همه دنیا که دنبال این هستند که ارتششان از امور سیاسی کنار باشد، آنها یک چیز می فهمند که این را می گویند. ما که می خواهیم سپاه و ارتش جندالله باشند و دسته بندی نداشته باشند وجهات سیاسی را کنار بگذارند، برای این است که اگر جهات سیاسی و مناقشات سیاسی در سپاه رفت و ارتش رفت، باید فاتحه این سپاه و ارتش را بخوانیم.» (صحیفه امام، جلد1، صفحه ۱» با توجه به این فرمایشات امام(ره) آیا کانديدا شدن نیروهای سپاهی و بسیجی سبب از بین رفتن جایگاه اجتماعی این نهاد مهم نمی شود؟ آیا این خلاف خواست امام به نیست؟

پاسخ: آنچه امام(ره) نهی کرده اولا ورود در دسته بندی ها و مناقشات سیاسی است نه فعالیت سیاسی و نه پذیرفتن مسئولیت پست هایی مثل ریاست جمهوری، امام سپاه را حافظ نظام و ارزش های انقلاب می دانست؛ آیا می شود بدون فعالیت سیاسی و نهم سیاسی، از نظام و ارزش های آن دفاع کرد؟ این مطلب صحیح است که داخل شدن در دسته بندی های سیاسی که زمینه دودستگی و چنددستگی بین نیروهای مسلح می شود به مصلحت نیست. ثائية نهی امام(ره) شامل کسی که قبلا نظامی بوده و فعلا نظامی نیست؛ نمی شود به همین دلیل در دوره های قبل وقتی دکتر محسن رضایی کاندیدای ریاست جمهوری شد کسی این اشکال را مطرح کرد که او نظامی است و ثالثا اگر به لحاظ شغل و قداست سپاه این شبهه مطرح شود می گوییم: همین استدلال برای بسیجی بودن، برای روحانی بودن و پزشک و مهندس بودن نیز هست. اگر قرار باشد بگوییم: کسی که قبلا پاسدار بوده رئیس جمهور نشود که احترام سپاه حفظ شود باید بگوییم بسیجی ها، روحانیون، پزشکان، معلمین و همه کسانی که شغلشان در نظر مردم محترم است نباید رئیس جمهور شوند؛ چون ممکن است مردم کمبودها را از چشم این ها ببینند و احترام این شغل از بین برود.