شاخصه های رئیس جمهور مطلوب(شاخصه چهارم: امیدوار به لطف خدا و آینده خوب)

شناسه نوشته : 29989

1400/02/11

تعداد بازدید : 116

شاخصه های رئیس جمهور مطلوب(شاخصه چهارم: امیدوار به لطف خدا و آینده خوب)

 

شاخصه های رئیس جمهور مطلوب (قسمت چهارم)

 

 

شاخصه چهارم: امیدوار به لطف خدا و آینده خوب

 

 احكام:

آیت الله مکارم شیرازی: نامزدهای انتخاباتی باید واقعیات را مطرح کنند، اما این که سیاه نمایی شود و تخم یاس برای پیشرفت خود در آینده بپاشند گناه کبیره است؛ بلکه کاندیداها باید به معرفی و تبیین برنامه های خود بپردازد.

 

آیات و روایات:

وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ؛

« هر دو از رحمت خدا مایوس نباشید؛ زیرا جز مردم کافر از رحمت خدا مأیوس نمی شوند.»(يوسف /۸۷)

(رئیس جمهوری که شعارش ما می توانیم باشد و به خدا امید دارد، نه کسی که امید به غیر خدا بسته و منتظر لطف کد خدا باشد)

وَمَنْ يَقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ؛

«چه کسی جز گمراهان از رحمت پروردگارش نومید می شود؟» (حجر41)

إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ وَإِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ؛

«اگر خدا شما را یاری کند، هیچ کس بر شما چیره و غالب نخواهد شد، و اگر شما را واگذارد، چه کسی بعد از او شما را یاری خواهد داد؟ و مؤمنان باید فقط بر خدا توکل کنند.» (آل عمران/۱۹۰ )

امام صادق (علیه السلام) فرمودند:

أن الله تبارك وتعالى يقول: أَنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَقُولُ وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي وَ مَجْدِي وَ اِرْتِفَاعِي عَلَى عَرْشِي لَأَقْطَعَنَّ أَمَلَ كُلِّ مُؤَمِّلٍ [مِنَ اَلنَّاسِ] غَيْرِي بِالْيَأْسِ وَ لَأَكْسُوَنَّهُ ثَوْبَ اَلْمَذَلَّةِ عِنْدَ اَلنَّاسِ وَ لَأُنَحِّيَنَّهُ مِنْ قُرْبِي؛

«خدای تبارك و تعالی می فرماید: به عزت و جلال و بزرگواری و رفعتم بر عرشم سوگند که آرزوی هر کسی را که به غیر من امید بندد، با ناامیدی قطع می کنم. و نزد مردم بر او جامه خواری می پوشائم، و او را از تقرب خود می دانم. » ( الکافي  ,  جلد۲  ,  صفحه۶۶)

 

گریز به انتخابات:

 

امید به خدا دل بستگی به او را می آورد و نصرت او را به همراه دارد. تنها در صورتی که مردم و مسئولین امیدوار باشند خدا یاریمان می کند.

ناامیدی یعنی این باور که در عالم، کسی نیست که مشکل مرا حل کند و یا کمک کند که گره از کار من باز شود، آنچه این باور را به کفر تبدیل می کند، نفی خدا و قدرت او در این باور است؛ نیازی هم نیست که حتما به زبان جاری شود، همین که این شخص در دل، اصل وجود خدا و با شانی از شئون خدایی او مانند قدرت و رحمت را منکر شود کافر است. کسی که خدا و قدرت او را باور دارد سراغ کدخدا نمی رود.

 

اینکه قرآن کریم می فرماید: تنها کافرانند که از رحمت خدا مایوس می شوند معنایش این نیست که یاس به کفرمی انجامد؛ بلکه پیام آیه شریفه این است که ناامیدی ریشه در كفر دارد؛ یعنی اول کفر می آید بعد ناامیدی اول انکار خدا و انکار قدرت اوست بعد يأس.

ناامیدی و یأس از رحمت خداوند متعال، یکی از رذائل اخلاقی و از گناهان کبیره است، خواه در امور معنوی و اخروی باشد، مانند ناامیدی از هدایت یابا بخشش خداوند ، خواه در امور مادی و دنیوی، مانند ناامیدی از رفع مشکلات و سختی های زندگی و یا ناامیدی از حل مشکلات کشور .

انسان ناامید، دچار رکود و بی تحرکی در زندگی می شود و در معرض هلاکت قرار می گیرد و چه بسا که مرتکب جنایات وحشتناك گردد و زندگی خود و اطرافیان را تباه سازد. چنین کسی چگونه می تواند رئیس یک کشور و حاکم بر مردم باشد.

 به کسانی رای دهیم که امید به خدا دارند نه امید به غرب.

 

 در محضر ولایت:

رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای (مد ظله العالی):

1. رئیس جمهور مطلوب باید ... امیدوار به آینده باشد. (1/1/1400)

2.  برخی آیه یاس می خوانند و راه را بن بست نشان می دهند اما اصلا این طور نیست و ایران می تواند با استفاده از ظرفیت های مختلف داخلی از شکوفاترین اقتصادهای منطقه و حتی جهان باشد. (1/1/1400)

3.  اگرامید نباشد هیچ کدام از کارهای بزرگ انجام نمی گیرد. (4/7/1398)

4. شرط اساسی برای پیشرفت عبارت است از اميد. امروز یک جریانی در داخل کشور و خارج کشور وجود دارد برای دمیدن روح یأس به جای دمیدن روح امید.(8/3/1398)

یکی از امیدبخش ترین آیاتی که من امروز می خواهم یک مقداری آیات آن را عرض بكنم، آیة معیت الهی است (إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا)؛خدا با ما است. (توبه/۲۲) مسئله خیلی مهمی است اینکه انسان احساس کند که خدا با اوست، خدا در کنار اوست، خدا پشت سر اوست، خدا مراقب اوست؛ این خیلی چیز مهمی است! چون خدا مرکز قدرت و مرکز عزت است. وقتی خدا با یک جبهه ای باشد، این جبهه قطع و بلاشک پیروز است.

حالا مثلا ملاحظه کنید در سخت ترین جاها خدای متعال این معیت را به رخ اولیای خودش کشانده؛ فرض بفرماید آنجایی که حضرت موسی(علیه السلام) می گوید : (وَلَهُمْ عَلَيَّ ذَنْبٌ فَأَخَافُ أَنْ يَقْتُلُونِ)؛ «و آنان را بر من ادعای جرمی است که می ترسم(به سبب آن مرا بکشند.»( السمراء/۱) در اول قضیه خداوند می فرماید : (قَالَ كَلَّا فَاذْهَبَا بِآيَاتِنَا إِنَّا مَعَكُمْ مُسْتَمِعُونَ) ؛ «خدا گفت: این چنین نیست که فرعون بر تو پیروز شود پس شما دو نفر معجزات ما را ببرید که يقينا ما همراه شما شنونده {گفتار هر دو طرف} هستیم {پس شما دو نفر را بر پایه دلیل و برهان و معجزه بر آنان پیروز می کنیم»(الشعراء/ ۱۵) من با شما هستم، از چه کسی می ترسید؟ این در سوره شعرا بود؛

یا در آیه دیگر که موسى وهارون (علیه السلام) می گویند: (إِنَّنَا نَخَافُ أَنْ يَفْرُطَ عَلَيْنَا أَوْ أَنْ يَطْغَى)؛« گفتند: پروردگارا! ما می ترسیم که پیش از دعوت کردنش به حق با سخت گیری و شکنجه بر ضد ما پیشی گیرد با بر سرکشی خود بیفزاید.» خداوند می فرماید : ( قَالَ لَا تَخَافَا إِنَّنِي مَعَكُمَا أَسْمَعُ وَأَرَى)؛«نترسید که من بی تردید با شما هستم سخن او و شما را می شنوم واعمالتان را می بینم.» (طه/42) ببینید چقدر این خوب است و من با شما هستم، می بینم، می شنوم، حواسم جمع است، مواظبتان هستم.

یا در سوره مبارکه محمد (ص) می فرماید: (فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ)؛ «پس با توجه به یاری و کارسازی خدا سست نشوید و کافران و مشرکان را به آشتی و صلحی که برای شما خفت بار است دعوت نکنید، درحالی که شما برتر هستید و خدا با شماست و هرگز از ثواب و پاداش اعمالتان نمیکاهد.»(محمد/)۳۵؛ یعنی این معیت خدای عزوجل با مؤمنین، با پیامبران، با همراهان و اصحاب پیامبران، یک چیزی است که خدای متعال مکرر در قرآن آن را به رخ کشیده.

آن وقت نتیجه این شده که پیغمبران به این وعده صادق الهی اعتماد کردند در این آیه شريفه که( فَلَمَّا تَرَاءَى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَى إِنَّا لَمُدْرَكُونَ قَالَ كَلَّا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ)؛«چون آن دو گروه یکدیگر را دیدند، اصحاب موسی گفتند: حتما ما به چنگ آنان خواهیم افتاد، موسی گفت: این چنین نیست، بی تردید پروردگارم با من است، و به زودی مرا هدایت خواهد کرد»(شعراء ۹۷-۹۲ )

به مجردی که دیدند که سیاهی لشکر فرعون از دور پیدا شد و الان است که برسد- جلویشان دریا، پشت سرشان لشکر فرعون - دل ها لرزید، گفتند: إِنَّا لَمُدْرَكُونَ ؛ پدرمان درآمد، اینجا حضرت موسی(علیه السلام) به اعتماد همان وعده الهی می گوید: كَلَّا ؛چنین نیست. إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ.

یا پیغمبر اکرم(ص) در غار ثور:( إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ) ؛ «اگر پیامبر را یاری ندهید، يقينا خدا او را یاری می دهد؛ چنان که او را یاری داد هنگامی که کافران از مکه بیرونش کردند در حالی که یکی از دو تن بود، آن زمان هر دو در غار ثور نزديك مکه بودند، همان زمانی که به همراهش گفت: اندوه به خود راه مده خدا با ماست»(توبه /40)

به اعتماد همین وعده الهی، پیغمبر اکرم (ص) می گوید: « إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا »، ناراحت نباش، محزون نباش، پس هم خدای متعال این وعده را به طور قطعی داده است، هم اولیای الهی ؛مانند حضرت موسی(علیه السلام) و پیغمبر اکرم(ص) این وعده را باور کرده اند و قبول کرده اند و به آن ترتیب اثر داده اند، و این یک حقیقت و یکی از سنت های قطعي تاريخ است؛

 این یکی از آن سنلت هایی است که (لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا)؛«و برای شیوه و روش خدا هرگز تغییر و دگرگونی نخواهی یافت.(22/ احزاب) بلاشک این همیشه هست.

خب، حالا ما می خواهیم این معیت را برای خودمان تأمین کنیم؛ راهش چیست؟ مهم این است. این معیت وجود دارد، اما شرط دارد، برای همه نیست. در قرآن چند شرط گذاشته است برای این معیت. در آخر سوره نحل می فرماید: ( إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَالَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ/ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ /وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ/ أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ/ أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ/ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ) در چند جای قرآن تکرار شده.

ما وظیفه مان را از اینجا بفهمیم؛ من این را می خواهم عرض بکنم. هم دولت اسلامی -یعنی مسئولین دولتی، قوه مجریه، قوه قضائیه، قوه مقننه - هم علما، وظیفه شان این است که تربیت ایمانی کنند این ملت را ؛ تربیت تقوایی کنند این ملت را؛ تربیت صبر؛ تربیت احسان بین مردم و بين مؤمنين، ما باید مردم را این جوری تربیت کنیم. از همه مهم تر دستگاههای دولتی هستند که با برنامه ریزی می توانند این کار را انجام بدهند.(24/12/1396)

7. حرکت و همت امیدوارانه حلال مشکلات کشور است.(2/3/1397)

8. جوانان ما در همه میدان ها سرمایه امید کشورند. (1/1/1397)

9. برای یک ملت بدترین حادثه این است که امیدش به آینده را از دست بدهد.(6/10/1396)

10.آیت الله جوادی آملی: حضرت علی(علیه السلام) فرمودند: بِالْفَقِيهِ حَقِّ الْفَقِيهِ ،مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ؛« فقيه، فقیه کامل (واقعی) کسی است که مردم را از آمرزش خداوند نومید نگرداند»(نهج البلاغه/ حکمت۹۰)

حالا ده ها تحریم علیه ما باشد، در رحمت الهی که تحریم نیست، کار هم به دست اوست، منتها ما یک وظیفه ای داریم که کوتاهی نکنیم، مسئولین ما موظف اند شب و روز تلاش کنند و در خدمت مردم باشند این مطلب درستی است اما حق نداریم بگوییم راه بسته است چون فلان شخص یا فلان کشور ما را تحریم کرده، چون در رحمت الهی همواره به روی ما باز است. (ijtihadnet.ir)

11. آیت الله مکارم شیرازی: در چنین شرایطی باید برای حل مشکلات به مردم امید داد تا حضور پرشوری در صحنه داشته باشند. البته افراد باید به صورت منطقی ونه تبلیغاتی به مردم امید دهند. هم چنین نباید مردم را نسبت به آینده مایوس با بیش از اندازه امیدوار کرد، اما باید این مسئله به طور کامل در جامعه تبیین شود که افتخارات نظام اسلامی از مشکلاتش به مراتب بیشتر است و با وجود بحران های کنونی منطقه و دنیا، امنیت را برای مردم به ارمغان آورده است. (http://www.irna.ir/)