شاخصه های رئیس جمهور مطلوب (قسمت دوازدهم)
شاخصه دوازدهم: عدالت خواه
موضوعات فرعی:
مبارزه با تبعیض ها و ویژه خواران؛ مبارزه با فساد مالی و اقتصادی
احکام:
استفاده از رانت اطلاعاتی در بورس چه حکمی دارد؟
مقام معظم رهبری امام خامنه ای(مد ظله العالی): استفاده از اطلاعات اقتصادی به صورت غیرقانونی یا به گونه ای که موجب تضییع حقوق دیگران شود، جایز نیست. www.leader.ir))
آیات و روایات:
إِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى وَ يَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ؛
« به راستی خدا به عدالت و احسان و بخشش به خویشاوندان فرمان می دهد، و از فحشا و منکر وستمگری نهی می کند. شما را اندرز میدهد تا متذکر این حقیقت شوید که فرمان های الهی، ضامن سعادت دنیا و آخرت شماست.» (نحل/90)
(خدا امر به عدالت خواهی نموده ، نه توسعه بدون عدالت)
لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ،
«همانا ما پیامبران خود را با دلايل روشن فرستادیم و با آنان کتاب و ترازوی تشخیص حق از باطل نازل کردیم تا مردم به عدالت برخیزند.» (حديد / ۲۵)
اَما وَ الَّذى فَلَقَ الْحَبَّةَ، وَبَرَاَ النَّسَمَةَ، لَوْلا حُضُورُ الْحاضِرِ،وَ قيامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النّاصِرِ، وَ ما اَخَذَ اللّهُ عَلَى الْعُلَماءِ اَنْ لايُقارُّوا عَلى كِظَّةِ ظالِم وَ لاسَغَبِ مَظْلُوم، لاَلْقَيْتُ حَبْلَها عَلى غارِبِها؛
«سوگند به آن که بذر را بشکافت و جان را بیافرید، اگر حضور یافتن بیعت کنندگان نبود و حجت بر لزوم تصدی من با وجود یافتن نیروی مددکار تمام نمی شد، و اگر نبود که خدا از علمای اسلام پیمان گرفته که بر پرخوری و غارتگری ستمگران و گرسنگی جانکاه و محرومیت ستمدیدگان خاموش نمانند، زمام حکومت را رها می ساختم و از پی آن نمی گشتم.» (نهج البلاغه، خطبه ۳)
گریز به انتخابات:
یکی از آرمان های انقلاب ایجاد عدالت اجتماعی در جامعه است و این تفاوت جدی حکومت طاغوتیان و اولیاء الهی است بنابراین در نظام اسلامی باید کسانی عهده دار مسئولیت ها شوند که هم خود عادل باشند و هم تمام همتشان پرهیز از تبعیض و تلاش برای ایجاد عدالت باشد.
در محضر ولایت:
رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای(مد ظله العالی):
1. باید اذعان کنیم که در دهه پیشرفت و عدالت، نمره مطلوبی در باب عدالت به دست نیاورده ایم .» (3/1/1373)البته نارضایتی این حقیر از کارکرد عدالت در کشور نباید به این معنی گرفته شود که برای استقرار عدالت کار انجام نگرفته است. واقعیت آن است که دستاوردهای مبارزه با بی عدالتی در این چهار دهه، با هیچ دوره دیگر گذشته قابل مقایسه نیست.»
2. .مردم آن کسی را انتخاب می کنند، آن کسی را به آن مرکز قدرت (چه مجلس، چه ریاست جمهوری، چه جاهای دیگر و هر جا که جای انتخابات است) می فرستند که معتقدند بر اساس ارزش های اسلامی، می خواهد این مملکت را از فقر و تبعیض و بی عدالتی و بقیه ضعف هایی که دارد، نجات بدهد. (23/2/1379)
3. علاج فقر به شکل اصولی در هر جامعه ای، از راه استقرار عدالت اجتماعی و نظام عادلانه در محیط جامعه است، تا کسانی که اهل دست اندازی به حقوق دیگران اند، نتوانند ثروتی را که حق همگان است، به سود خود مصادره کنند. این یک وظیفه دولتی و حکومتی است . (15/9/1381)
4. امروز بیش از گذشته هم حتی گفتمان عدالت طلبی و رفع تبعیض و مبارزه با فساد در کشور مستقر و حاکم است. (21/8/1385)
5. عدالت یعنی کم کردن فاصله بین فقیر و غنی در کشور و مبارزه با فقر در کشور و تقسیم درست ثروت در کشور .(30/6/1396)
6. ما رونق اقتصادی کشور را بدون تأمین عدالت اجتماعی به هیچ وجه قبول نداریم و معتقد به آن نیستیم، کشورهایی هستند که شاخص هایشان خیلی خوب است، مطلوب است، رشد اقتصادیشان خیلی بالا است؛ لكن تبعیض، اختلاف طبقاتی، نبود عدالت در آن کشورها محسوس است؛ ما این را به هیچ وجه منطبق با خواست اسلام و اهداف جمهوری اسلامی نمی دانیم. بنابراین یکی از مهم ترین شاخص های ما، شاخص عدالت اجتماعی است. باید طبقات محروم از پیشرفت اقتصادی کشور به معنای واقعی کلمه بهره مند بشوند. (20/12/1392)
7. عدالت باید با معنویت همراه باشد؛ یعنی باید شما برای خدا و اجرالهی دنبال عدالت باشید؛ در این صورت می توانید با دشمنان عدالت مواجهه و مقابله کنید. البته معنویت هم بدون گرایش به عدالت، یک بعدی است. بعضی ها اهل معنایند، اما هیچ نگاهی به عدالت ندارند؛ این نمی شود. اسلام، معنویت بدون نگاه به مسائل اجتماعی و سرنوشت انسان ها ندارد؛ « مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ؛ هرکسی که صبح کند و اهتمامی به امور مسلمانان نداشته باشد، مسلمان نیست.» (کافی، ج ۲، ص 163) آدم با معنویت که با ظلم می سازد، با طاغوت می سازد، با نظام ظالمانه و سلطه می سازد، این چطور معنوینی است؟ این گونه معنویت را ما نمی توانیم بفهمیم. بنابراین معنویت و عدالت در هم تنیده است من می خواهم این نکته را هم عرض کنم که اگر بخواهیم عدالت به معنای حقیقی خودش در جامعه تحقق پیدا کند، با دو مفهوم دیگر به شدت در هم تنیده است؛ یکی مفهوم عقلانیت است؛ دیگر معنویت. اگر عدالت از عقلانیت و معنویت جدا شد، دیگر عدالتی که شما دنبالش هستید، نخواهد بود؛ اصلا عدالت نخواهد بود. عقلانیت به خاطر این است که اگر عقل و خرد در تشخیص مصادیق عدالت به کار گرفته نشود، انسان به گمراهی و اشتباه دچار می شود؛ خیال می کند چیزهایی عدالت است، درحالی که نیست؛ و چیزهایی را هم که عدالت است، گاهی نمی بیند. بنابراین عقلانیت و محاسبه، یکی از شرایط لازم رسیدن به عدالت است. (8/6/1384)
دانشمند مسیحی، جرج جرداق: « قُتِلَ عَلِیٌّ فِی مِحْرَابِ عِبَادَتِهِ لِشِدَّةَ عَدْلِهِ »(کتاب الامام على صوت العدالة الإنسانية.)
آیت الله مکارم شیرازی(حفظه الله) : در کشور و حکومت اسلامی، امتیازات ویژه ممنوع است و نباید وجود داشته باشد، حضرت امیر مؤمنان علی (علیه السلام) در خطبه 224 نهج البلاغه در داستان عقیل و آهن گداخته نحوه مبارزه با رانت خواری و امتیازات ویژه را نشان داده است. (makarem.ir)
شبهه:
بعضی ها میگویند عدالت یعنی توزیع فقر.
رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای(مد ظله العالی): نخیر، کسانی که بحث عدالت را می کنند، به هیچ وجه منظورشان توزیع فقر نیست؛ بلکه توزیع عادلانه ی امکانات موجود است. آنهایی که میگویند عدالت توزيع فقر است، مغزو روح حرفشان این است که دنبال عدالت نروید؛ دنبال تولید ثروت بروید تا آنچه تقسیم می شود، ثروت باشد. دنبال تولید ثروت رفتن بدون نگاه به عدالت، همان چیزی می شود که امروز در کشورهای سرمایه داری مشاهده می کنیم. در غنی ترین کشور عالم - یعنی امریکا- کسانی هستند که از گرسنگی و از سرما و گرما می میرند؛ اینها که شعار نیست؛ واقعیت هایی است که مشاهده می کنیم، کسانی هستند که در آرزوی یک آپارتمان سه چهار اتاق سالهای سال تلاش می کنند و چون به جایی نمی رسند، می روند خیانت می کنند تا به این امکانات برسند، دو سه سال قبل یک عضو عالی رتبه سی.آی.ای را به جرم جاسوسی برای شوروی سابق و دنباله اش روسیه ، دستگیر کردند. در مصاحبه ای از او پرسیدند که ما این مصاحبه را در مطبوعه ای خواندیم چرا این کار را کردی؟ گفته بود من دلم می خواست یک ویلای سه اتاقه داشته باشم، اما دیدم با این حقوق و درآمد نمی شود؛ مجبور شدم بروم نوکری شوروی را بکنم؛ با آن دشمنی و نقاضتی که آن روز بین آن دو کشور وجود داشت. وقتی دنبال تولید ثروت رفتن از نگاه عدالت محور جدا باشد، به این جاها می رسد که در جامعه ای، کسانی که زرنگ تر و باهوش ترند، یک شبه به ثروت های کلان و انبوه می رسند؛ کسانی هم که خودشان خانواده ی ثروت اند؛ اکثریتی هم هستند که در زندگی های معمولی همراه با حسرت، و تعدادی هم در زندگی های بسیار سخت و دشوار به سر می برند. بنابراین، اینکه ما بگوییم عدالت را مطرح نکنید، تولید ثروت را مطرح کنید؛ بهانه را هم این بیاوریم که بعد از تولید ثروت سراغ عدالت می رویم، این نمی شود. عدالت یعنی امکاناتی که در کشور هست، عادلانه و عاقلانه تقسیم کنیم - نه عادلانه ی بی حساب و کتاب و سعی کنیم- همین امکانات را بیشتر کنیم تا به همه بیشتر برسد؛ نه اینکه به قشر خاص و به دسته ی خاصی بیشتر برسد.(fassi.khamenei.ir)