شاخصه های رئیس جمهور مطلوب (قسمت پانزدهم)
شاخصه پانزدهم: مردمی و طرفدار محرومان
موضوعات فرعی:
تلاش مخلصانه برای مردم به ویژه محرومان؛ بر آمده از مردم؛ تواضع برای مردم
احکام:
آیا پذیرش رأی مردم و التزام به آن برای نامزدهایی که در انتخابات حائز اکثریت آرا نشدند لازم است ؟ آیا بر سایر نامزدها جایز است که دست به انتقاد و اعتراض در حيطه قانونی یا غیرقانونی بزنند؟
مقام معظم رهبری امام خامنه ای(مدظله العالی): التزام عملی به آنچه که طبق مقررات به عنوان نتیجه نهایی انتخابات اعلام می گردد لازم است. اعتراض از راه قانونی و با مراعات مقررات و ضوابط، اشکال ندارد.leader.ir))
آیات و روایات :
لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ ؛
«یقیناً پیامبری از جنس خودتان به سویتان آمد که به رنج و مشقت افتادنتان بر او دشوار است، اشتیاق شدیدی به هدایت شما دارد، و نسبت به مؤمنان رؤوف و مهربان است».(توبه/128)
خدا پیامبر را از جنس مردم انتخاب کرد تا درد مردم را بفهمد و با آنان مهربان باشد، ما هم رئیس جمهوری انتخاب کنیم که از جنس مردم باشد و دردشان را بداند و با آنها مهربان باشد.
حضرت علی(علیه السلام): اللهَ اللهَ فِي الطَّبَقَةِ السُّفْلَى مِنَ الَّذِينَ لاَ حِيلَةَ لَهُمْ، مِنَ الْمَسَاکِينِ وَالْمُحْتَاجِينَ وَأَهْلِ الْبُؤْسَى وَ الزَّمْنَى، فَإِنَّ فِي هَذِهِ الطَّبَقَةِ قَانِعاً وَمُعْتَرّاً؛
«خدا را خدا را در طبقه پایین اجتماع، از آنان که راه چاره ندارند، و از کار افتادگان و نیازمندان و دچارشدگان به زیان و سختی و صاحبان امراضی که از پا در آمده اند، در میان اینان کسانی هستند که روی سؤال و اظهار حاجت دارند و کسانی که عفت نفسشان مانع از سؤال است.»(نهج البلاغه،نامه53)
اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جایِعٍ اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ اللَّهُمَّ اقْضِ دَيْنَ كُلِّ مَدِينٍ ؛
«خدايا هر فقیر را بی نیاز گردان خدایا هر گرسنه را سیر گردان. خدایا هر برهنه را لباس پوشان خدایا دین هر مدیونی را ادا فرما.» (مفاتیح الجنان اعمال مشترکه ماه رمضان»
اگررفاه و زندگی خوب می خواهیم برای همه باشد تا نعمت های الهی عادلانه تقسیم شود. باید مسئولینی را انتخاب کنیم که فقط به فکر خود و اطرافیانشان نباشند بلکه همه را با یک چشم ببینند.
به پیامبر اسلام می فرمایند : انَّكُمْ لَا تَسَعُونَ النَّاسَ بِأَمْوَالِكُمْ وَلْيَسَعُهُمْ مِنْكُمْ بَسْطُ الْوَجْهِ وَحُسْنُ الْخُلُقِ؛
«شما هرگز نمی توانید با اموالتان مردم را توانگر کنید، پس با ایشان با روی گشاده و اخلاق نیکو برخورد نمایید.» (بحار الانوار، ج 71 ، ص 394)
گریز به انتخابات:
مقام معظم رهبری امام خامنه ای (مدظله العالی) می فرمایند: از جمله چیزهایی که مردم را به بهشت نزدیک می کند، بهبود معیشت مردم است؛ « كَادَ الفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْرَاً»؛ جامعه ای که در آن فقر باشد، بیکاری باشد، مشکلات معیشتی غیرقابل حل وجود داشته باشد، اختلاف طبقاتی باشد، تبعیض باشید، شکاف طبقاتی باشد، حالت آرامش ایمانی پیدا نمی کند. فقر، انسانها را به فساد می کشاند، به کفر می کشاند؛ فقر را باید ریشه کن کرد
برای از بین بردن فقر و بیکاری باید رئیس جمهوری انتخاب کنیم که درد مردم را چشیده باشد و زندگی محرومان را از نزدیک لمس کرده باشد. نداری و گرسنگی را بفهمد شکم گرسنه و جیب خالی برایش قابل تصور باشد، در یک کلام مردمی باشد.
در محضر ولایت:
امام خمینی (ره):
1. دولت واقعا باید با تمام قدرت، آن طوری که امیرالمؤمنین (علیه السلام) برای محرومین دل می سوزاند، این هم با تمام قدرت دل بسوزاند برای محرومین؛ مثل یک پدری که بچه هایش اگر گرسنه بمانند، چطور با دل افسرده دنبال این می رود که آنها را سیربکند. یک دولت امیر المؤمنين(علیه السلام) باید این طور باشد. (صحیفه امام خمینی، ج ۱۸، ص ۱۵۹)
2. من یک موی کوخ نشینان را به کاخ نشینان ترجیح می دهم. (صحیفه نور، ج14، ۲۶۱)
3. آن که به حال مستمندان و ضعفا بیشتر عنایت دارد تا به حال دیگران، آن که طرفدار مستضعفین است، آن رژیمی که می خواهد مستضعفین را از قید و بند آن گرفتاری ها بیرون بیاورد، آن اسلام است. آن که پیشش اصلا مطرح نیست مرزنشینی و مرکزنشینی، بالانشینی و پایین نشینی پیشش مطرح نیست، اسلام است. آن که وقتی حکومتش، رأسش مثل رسول الله (ص) وقتی که با اینکه رأس بود، با اینکه اداره یک کشور می کرد، وقتی که می آمدند در یک مجلسی که نشسته بودند اصحاب حضرت و حضرت نشسته بودند، بالا و پایین معلوم نبود. می آمد و می گفت کدام یکی شما پیامبر هستید؟ از باب اینکه دور می نشستند اصحابشان با خودشان، همه با هم دور هم می نشستند، یکی بالا و یکی پایین، یکی این زیرش باشد نبوده است. روی همان زمین و اگر هم یک بوریایی بوده، بوریای آن وقت برای مسجد بوده، روی آن بوریا هم می نشستند دور هم و از همان مسجد که این طور زندگی می کردند، تجهيز قوا می کردند و ممالک را می گرفتند. یک همچون حکومتی ما می خواهیم، که این طور باشد که این طبقات مختلفه ای که چپاولگرند یک دسته شان، اینها نباشد؛ و این دهقان ها به حالشان رسیدگی بشود؛ این مستمندها، این زاغه نشین ها.(حکومت اسلامی و ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی(ره) ، ص 386)
رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای(مد ظله العالی):
1. باید ببینیم در بین این صالحها کدام صالح ترند، کدام بیشتر به درد مردم می خورند، کدام بیشتر می توانند این بار سنگین را بر دوش بکشند و با امانت کامل این راه را ادامه دهند و پیش ببرند(25/02/1392)
2. آنچه برای رئیس جمهور آینده بسیار مهم است، رئیس جمهوری که قدر مردم را بداند؛ با مردم صمیمی باشد؛ برای مردم مجاهدت کند؛ برای مردم کار و تلاش کند؛ظرفیت های کشور را آن چنان به کار بگیرد که مردم بتوانند از این ظرفیت ها در همه جا بهره مند شوند. (27/12/1383)
3. رفتارتان باید مردمی، عادلانه و متواضعانه باشد. آقایان! با مردم گرم بگیرید؛ در مقابل مردم تواضع کنید؛ به میان مردم تبروید؛ در موارد مقتضی به خانه های مردم سر بزنید (8/12/1384)
4. اصلح یعنی کسی که برای ریشه کنی فقروفساد عزم جدی داشته باشد؛ یعنی کسی که به حال قشرهای محروم و مستضعف دل بسوزاند.(17/02/1384)
5. در دعای روزهای ماه رمضان می گوییم: « اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلی اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جایِعٍ اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ». این دعا فقط برای خواندن نیست؛ برای این است که همه خود را | برای مبارزه با فقر و مجاهدت در راه ستردن غبار محرومیت از چهره محرومان و مستضعفان موظف بدانند، این مبارزه، یک وظیفه همگانی است. یکی از نشانه های تکذیب دین این است که انسان در مقایل فقر فقیران و محرومان بی تفاوت باشد و احساس مسئولیت نکند. همه باید خود را موظف به مواسات بدانند.
6. یکی از مبانی اساسی و ارزش های اساسی نظام اسلامی عبارت است از حمایت از محرومان، یکی دیگر حمایت از مظلومان است در هر نقطه عالم. اینها ارزش های اساسی انقلاب است؛ از این ها نمی شود صرف نظر کرد. اگرکسی، کسانی با جریانی نسبت به محرومین بی تفاوت باشد، یا نسبت به مظلومان عالم بی تفاوت باشد، این شاخص دراو وجود ندارد.(14/03/1395)
7. اینی که ما تولید ناخالص ملی را، درآمد عمومی کشور را به یک رقم بالائی پرسانیم، اما عده ای در فقر و محرومیت زندگی کنند، این آن چیزی نیست که اسلام می خواهد؛ این آن پیشرفتی نیست که مورد نظر اسلام باشد. (01/01/1388)
خاطره:
در نجف اشرف یک شب فقیری برای گدایی به بیروني منزل أمام آمد. بعضی از آقایان که مسئول اداره بیرونی بودند، با او برخورد خوبی نکردند. حضرت امام رحمه اله که از دور با دقت مواظب بود، هنگامی که برای زیارت از مجلس برخاستند، به مسئول بیرونی منزل سخت اعتراض کردند و گفتند: «این چه طرز برخورد است؟» جواب داد که: اوديروز آمده بود و روز قبل نیز آمده بود. امام فرمودند: «بگذارید بیاید. محتاج است، نیازمند است و حاجتش او را واداشته که اینجا بیاید... یا باید حاجتش را برآورده کنیم و یا با یک بیانی او را راضی نماییم، مردم را نرنجانیده، حضرت امام رحمه اله در همین باره، بارها فرمودند: «ما شاید آن مقدار امکانات نداشته باشیم که همه نیاز افراد را برآورده کنیم، لكن موظفیم که در طرز برخورد به گونه ای باشیم که لااقل ناراحتی او برطرف شود (پابه پای آفتاب ،ج4،ص116،راوی:آیت الله سید جعفر کریمی)